Blog

5 000 km Norskem

5 000 km Norskem
  • 19. února
  • |
  • 2018

Typické zamlžené ráno vysoko v horách. Kilometry kolem vás jen vy, vaše milá, stan, a tu a tam vyčnívající velikáni nejvyššího norského pohoří Jotunheimen. Mlha je tak hustá, že skoro nevidíme auto, které parkujeme 10 metrů od stanu. Něco mi říká, že tohle nebude úplně obyčejné ráno.

Text a foto: Vojtěch Bořil

"Typické zamlžené ráno vysoko v horách. Kilometry kolem vás jen vy, vaše milá, stan, a tu a tam vyčnívající velikáni nejvyššího norského pohoří Jotunheimen. Mlha je tak hustá, že skoro nevidíme auto, které parkujeme 10 metrů od stanu. Něco mi říká, že tohle nebude úplně obyčejné ráno. A opravdu — asi 300 metrů od nás se najednou rozestoupí mlha a nám se skýtá neuvěřitelný pohled – asi stokusé stádo sobů. Kéž by tento pohled, který nám připravila neuvěřitelná norská příroda, byl jediným překvapením toho rána…"

Typické zamlžené ráno vysoko v horách. Kilometry kolem vás jen vy, vaše milá, stan, a tu a tam vyčnívající velikáni nejvyššího norského pohoří Jotunheimen. Mlha je tak hustá, že skoro nevidíme auto, které parkujeme 10 metrů od stanu. Něco mi říká, že tohle nebude úplně obyčejné ráno. A opravdu — asi 300 metrů od nás se najednou rozestoupí mlha a nám se skýtá neuvěřitelný pohled – asi stokusé stádo sobů. Kéž by tento pohled, který nám připravila neuvěřitelná norská příroda, byl jediným překvapením toho rána…

Díky zákonu ”Right to Roam” má každý právo v Norsku (i ostatních skandidávských zemích, akorát se tam tomu nařízení říká v každé zemi jinak) stanovat kdekoliv ve vzdálenosti 150m od nejbližšího obydlí, a to i na soukromém pozemku. To se dokonale shodovalo s naším plánem trávit při naší cestě Norskem co nejvíce času v přírodě. V kombinaci s autem plným jídla, kávy a sportovního vybavení ideálka :-)

Den 1-3: Žďár nad Sázavou – Hirsthals (Dánsko) – Kristiansand (Norsko)

Poslední červnový den jsme po práci vyrazili na noc jsme směr Dánsko. 17 dní plné hor, přírody a dobrodružství – nadšení se dalo krájet! Kolem 2:00 tak stavíme někde za Berlínem a dáváme si pár hodin spánku v autě…

O dalších 800 km později se už procházíme u Severního moře. Při romantickém západu slunce jsme opravdu netušili, co nás na trajektu tentokrát čeká… Po pár desítkách minut na palubě totiž kapitán suše zahlásil, že míříme do mořšké bouře a je možné, že mnozí z nás budou zvracet. O pár minut později už začaly takové vlny, že výhled v lodním okénku kmital stylem “obloha-hladina-obloha-hladina” a posádka trajektu nestíhala roznášet a odnášet (plné) pytlíky. Plánované dvě hodiny plavby se protáhly skoro na 4h a stan jsme v prvním fjordu za Kristiansandem stavěli kolem 5 ranní…

Další den jsme samozřejmě vyspávali do oběda a Norsko nás nepřivítalo jinak než deštěm. V plánu byl přejezd po jižním pobřeží a výstup na skalní stěnu Preikestolen (či Pulpit Rock). Po 250 km se ovšem počasí neumodřilo, ba naopak lilo jako z konve s viditelností asi na metr, takže Preikestolen nemělo smysl pokoušet. Zamířili jsme tak rovnou do serpentin a fjordů směrem k městu Otta, které je srdcem pohoří Hardangervidda.

Den 4-5: Hardangervidda a Trolltunga trek

Ráno stále prší a tak si děláme cestou do městečka Otta menší zajížďku k známému vodopádu Langfoss, kde se začala otevírat ta pravá norská příroda. Ve fajn infocentru jsme si ujasnili, že další den vyrážíme na celodenní trek do srdce hor na Trolltungu, proto jsme v rámci rozcvičky odpoledne vyrazili jen na 7 km výšlap k méně známému ledovci Bruensbreen.

Po luxusní noci přímo u fjordu jsme ráno vstali kolem 5 a vyjeli autem na parkoviště u výchozího místa na Trolltungu. Vzhledem k tomu, že se jedná asi o nejnavštěvovanější trek v Norsku, může se parkoviště (i přes šílenou cenu 300 NOK na 15h) celkem rychle zaplnit. Na začátku treku není nouze o výjevy typu Japonci v džínách, podpatkách atd. Bohužel právě proto “musí” norská turistická centra označovat trek jako extrémně náročný. Jedná se o cca 23 km/1000m+. Nic co by průměrný turista za den nedal, ovšem je nutno pamatovat na to, že jste v horách, počasí se může rychle změnit a pak tam zbytečně musí pro lidi v žabkách či džínách lítat helikoptéra.

Trolltunga je takový “must-have” norské přírody. I přes množství turistů to ale stojí za to — myslím, že to je jeden z nejhezčích jednodenních treků na světě.

Den 6-8: Eidfjord, přejezd přes Hardangerviddu a Bessegen trek

Po treku na Trolltungu jsme si poleželi v krásném kempu u fjordu v Lofthusu. Následně nás čekal 300 km dlouhý přejezd přes hory a doly, podél fjordů i horských potoků. Zastavovali jsme snad každých 10 minut a ani to nebylo dostatečné. Krása a divoká příroda, kam se podíváš. Měli jsme chuť nejradši zaparkovat, postavit stan a jen vstřebávat ticho a klid okolních hor.

O den později už balíme svých pár švestek u jezera Gjende. Do batohů dáváme zásoby na 2 dny a vyrážíme na trek přes hřeben Bessegen, který se tyčí právě nad jezerem Gjende a slibuje luxusní výhledy na hlavní část nejvyššího norského pohoří Jotunheimen. První poctivé stoupání člověka zahřeje (zvláště když nese 2 spacáky, 2 karimatky a stan), ale jako vždy vám hory dají nahoře sladkou odměnu. Tentokrát ta odměna byla trochu mrazivá v podobě silnýho větru. Jak je svět malý jsme se přesvědčili na konci dne, kdy jsme na hřebeni potkali kamarády z ČR. Následující ráno už volíme cestu zpět podél jezera a těším se na sever.

Den 9-10: Jotunheimen Scenic Route, Geirangerfjord a Trollstigen

Další dny jsme v návaznosti na počasí rozhodli, že si uděláme kratší výlety u ledovce Nigardsbreenu, Geirangerfjordu a Trolí Stezky (Trollstigen) a pokusíme se přejet až ke kouzelnému podhorskému městu Andalsnes. Cestou jsme projeli impozantní Jotunheimen Scenic Route – nejvýše položenou horskou silnici v Norsku, kde není problém vidět v červenci luxusně natažené lyžařské stopy od rolby… nebýt bolavé kyčle, asi bych to nevydržel, půjčil si lyže a šel se sklouznout.

Geirangerfjord a Trollstigen nás upřímně spíše zklamaly. Samozřejmě obě destinace jsou nádherné, příroda neuvěřitelná. Nicméně v obou místech bylo tolik turistů, že jsme se již nemohli dočkat odlehlejších hor kolem hřebene Romsdalseggen, který se tyčí nad Andalsnes.

Den 11: Romsdalssegen ridge paradise

A dočkali jsme se hned další den! Vstali jsme kolem 6 a vyrazili strmě vzhůru—první dva kilometry s převýšením 700 výškových metrů naznačovaly dobrou bejkárnu. Unikátnost hor kolem Andalsnes je v tom, že se zde kombinují extrémně prudké skalní stěny, fjordy i menší zelení porostlé kopce. Brutální převýšení potom jen dodávají pohledům na impozantnosti. Andalsnes leží u břehu moře a vlastně pár kilometrů od města je vrchol Blanebba s výškou 1320 a pokračují další a další bezejmenné vrcholy bez turistických cest, kde se vyřádí každý milovník hor…

Celkově trek přes Romsdalssegen byl (samozřejmě i díky společnosti a počasí) skutečně jedním z mých nejhezčích dnů v horách, kterých si člověk musí vážit.

Den 12: 16 hodin uvězněni ve stanu

Dále nás čekal přejezd do dalšího krásného (a méně známého) pohoří Innerdalen, bohužel předpověď nebyla příliš optimistická. Spontánně jsme se proto rozhodli zajet do srdce hor pod hřebenem Romsdalssegenu a tam udělat menší trek a zakempovat.

Nevyzpytatelné norské počasí se ovšem rychle horšilo. Čekaly nás hodiny ve stanu, kdy jsme pouze poslouchali neutuchající konve deště. O dalších pár hodin později už začal prosakovat stan a v 1:00 v noci jsem to nevydržel a šel radši přeparkovat auto z hliněného povrchu na silnici (přes kterou v tom nečase v horách stejně nikdo nejezdil). Ráno už bych z toho bahna nevyjel. Po nějakých 17 hodinách ve stanu jsme to už nevydrželi, udělali super rychlé mokré balení a vyrazili na východ směr další pohoří Reinheimen a Breihemen.

Den 13-14: Reinheimen, Breihemen, Rondane a zastávky v Lillehammeru a Oslu

Postupně jsme projeli národní parky Reinheimen a Breinheimen, kde jsme podnikli výběh v okolí krásné vyhlídku Viewpoint Snøhetta.

Následoval už krásný národní park Rondane, kde jsme před lety s kamarády udělal trek na nejvyšší horu Rondeslottet. Nás ale tentokrát už čekalo trochu kultury – v Lillehammeru jsme se podívali do olympijské centra ke skokanským můstkům a v Oslu zažili menší sociální šok po dnech strávených o samotě v přírodě. Nevím, zda se Oslo během 7 let tak změnilo, nebo zda si to jen špatně pamatuji, ale stalo se z něj skutečně multikulturní centrum, ulice jsou rozmanitost sama.

Den 15-17: Objevování krás švédského pobřeží, trajektem do Německa a noční dálnicí domů

Je zajímavé, jak se krajina s přejezdem na jih do Švédska mění pod rukama. Švédsko má také něco do sebe – kombinace divokých lesů prošpikovaných skalámi má svoje kouzlo. Kromě toho jsme stihli navštívit přímořská městečka Hamburgsund a Kungsham, kde jsou k vidění typické švédské “loďkové domky” i kus historie – tato oblast byla totiž osídlená jako jedna z prvních ve Švédsku vůbec.

Odpoledne už následoval dlouhý přejezd přes celé Švédsko na jih k přístavnímu městu Malmo, další ráno trajekt do německého Travemunde a zbylých 900 km jsme dali přímkou a v 5 ráno už leželi v posteli doma v ČR.

Norsko prostě nezklame, a na cestování s autem je to určitě jedna z nejlepších destinací vůbec. Ačkoliv se říká, že je to tam extrémně drahé (což taky je), tak se taková akce dá ve dvou lidech v pohodě udělat (bez nějakého velkého omezování) do 30 tisíc Kč. Předpoklad ale samozřejmě je většina nocí strávených ve stanu v přírodě. O tom ale přece cestování Norskem je…

Tip

Varianty vhodných batohů Lowepro pro podobné dobrodružné akce:

  • Lowepro Photo Sport 300 AW II: nejlepší treková varianta fotobatohu na 1-2 denní akce. Pokud šetříte každý gram, berete s sebou pouze tělo zrcadlovky a 1-2 objektivy, a kvalitní zádový systém, který podrží i při rychlejším pohybu je pro vás nutností, bude Photo Sport ta správná volba.
  • Lowepro Whistler 450 AW: sportovně laděný batoh, který pojme nezbytné věci i na několikadenní treky, zároveň spolehlivě ochrání vaše fotovybavení a potěší i velkou otevírací částí na přední straně.
  • Lowepro Flipside 500 AW II: Pokud vyrážíte na čistě fotografické výlety, a z hlediska úložného prostoru je pro vás prioritou čistě fotovybavení, bude tou správnou volbou Flipside 500, který nabízí mimo jiné i zádové otevírání a mimořádně pevnou konstrukci při zachování nízké váhy.

Fotogalerie

            

Akce měsíce

Akce
Lowepro Apex 30 AW

Moderní, stylový design, praktická konstrukce, dvě unikátně oddělené sekce na paměťovou kartu a akumulátor. Toto fotopouzdro poskytuje komfortní a praktický úložný prostor na fotoaparát a příslušenství.

Po slevě skladem 1 ks 499   649

Akce
Lowepro Apex 20 AW

Praktické pouzdro na kompaktní a ultrazoom digitální fotoaparáty. Konstrukce je rozdělená na 2 sekce - jedna na fotoaparát a druhá na náhradní baterii a paměťové karty.

Po slevě skladem 1 ks 499   599

Akce
Lowepro Passport Messenger šedá/oranžová

Univerzální ramenní "messenger" brašna pro každodenní použití -  s fotoaparátem nebo bez. Nadčasový "Lowepro" design, odolné vnější materiály (hrubé plátno), praktická konstrukce - vnitřní foto vaničku lze vyjmout a použít samostatně jako ochranný obal v jiném cestovním zavazadle, samostatná vnitřní kapsa na tablet nebo notebook. Akce platí do vyprodání zásob!

Po slevě skladem 1 ks 699   1 590

Akce Doprava zdarma Doprava zdarma
Lowepro DroneGuard Kit

Jednoduchá, lehká a přitom maximálně bezpečná systémová brašna určená pro ochranu a transport kvadrokoptéry a kompletního příslušenství. Pokud létáte s kvadrokoptérou, tak asi budete souhlasit s tím, že není vůbec snadné přepravovat dron se všemi komponenty, náhradními díly a příslušenstvím - prostě vše, co budete v terénu potřebovat.

Po slevě skladem 1 ks 2 490   2 990